http://cdn.publishdev.se/cdn/9-1/3830675/images/2012/ikon_5021ac0be087c35663000283.png Team Asterix -

Spårträning 21/9

Då var det dags för spårträning idag igen, var ju 2 veckor sen sist. 
Var perfekt väder för spår, vindstilla och lagom varmt. Vi la spåret i Fjärran Höjder skogspartiet (som vanligt i blåbärsriset fast  vi bytar ju ställe varje gång). Asterix blev otroligt taggad redan när han såg spårselen, han började kasta sig och pipa. Det är ju positivt tycker jag, det tyder på att han älskar det han gör - MEN samtidigt kan det vara negativt för själva spårningen sen. Och det kommer jag till snart! 
 
Vi gick ut på spåret, han rusade mot skogen redan innan vi ens kom till spåret. Fastnade i träd och allt så taggad som han var. Jag gick över spåret (vi körde spontanspår även idag), och han tog inte upp det direkt som sist, utan man såg klart och tydligt att han luftvittrade. Han var slarvig, rusade nästan fram, avvek flera meter från spåret (visst det är tillåtet men kanske inte när man avviker så pass som han gjorde och dessutom luftvittrar emellanåt). Sen hittade han slutföremålet (oxstrupen) och fick såklart massa beröm som vanligt! Jätteviktigt att beröma och belöna dem lika mycket som alltid, annars blir det till slut kanske inte lika motiverande och kul för dem. 
 
I spårträning (och även i annan hundträning såklart) är det jätteviktigt att dessutom granska saker från olika perspektiv. Oftast är det vi förare som gör fel, enligt mig är det inte hunden som gör fel, för då är det vi förare som varit otydliga. Som i spåret idag, jag sitter och funderar vad jag kunde gjort bättre för att han inte skulle rusa mot det så jag nästan fick springa efter honom. Ja visst han är ung och allt, kan definitivt inte gå klockrent, och jag kräver inte det heller. Det är ju därför jag alltid berömmer och aldrig aldrig aldrig visar mitt missnöje! Men jag tror han måste få mer tid att lugna sig även innan spåret. Liggtiden idag var 15 min och vi satte oss på bänken som vi brukar medan Jimmy lägger det och sen sitter vi där ett tag innan vi ska gå det. Jag ska sitta och fundera lite på om det är bättre vi stannar hemma medan Jimmy lägger det eller om vi inte ska tvinga honom att bara sitta ner innan spåret, utan gå till ett annat skogsparti och låta honom nosa av sig lite bara så han liksom inte hinner sitta där och ladda upp utan kan trötta ut sig lite. Kommer också fundera på om det är värt att korta ner linan lite så han inte KAN rusa fram och efterhand lär sig att ta det lugnt. Dock måse jag ju vara noga med att inte korta ner för mycket, så att det inte blir jobbigt för honom att ta ner nosen.
 
Dessutom i morse när han spårade efter sin mat (det gör han de flesta morgnar, vi lägger små lätta  typ precisionsspår) så blev han ju taggad när vi skulle dit, för han visste ju vad han skulle göra, men han tog upp det utan problem och spårade riktigt koncentrerat och noga. Tror att det är lite lättare att sakta ner dem i precisionsspår då det är näring i det...
 
Som sagt, ska sitta och fundera på detta. För under själva spårningen får jag INTE prata med honom eller röra i honom, då stör vi luktsinnet, så kom ihåg det. Så det  blir knappast bättre för att man försöker säga åt hunden att lugna sig eller tar i den, snarare sämre. Då får den ännu svårare att fokusera! Som jag tidigare nämnt så använder sig hundar av ett sinne i taget och i spåret är det ju luktsinnet! 
 
Något positivt från dagens spårning då? Också viktigt att ta med! 
Ja han blev ju glad såklart och verkar ha fattat vad han ska göra! 
Dessutom när en golden kom springandes mot oss och stannade några meter ifrån oss när Asterix åt på sin oxstrupe, brydde sig Asterix inte ett knast. Tittade inte ens på hunden. Det måste väl vara ett tecken på att han är fokuserad på det han gör och inget annat? Och det är alltid ett stort plus! :)
 
Nä så efter jag pluggat lite ikväll... så ska jag sätta mig ner och utvärdera dagens pass ordentligt! Det är också en del av hundträning som jag tycker är kul; vad gick bra och vad gick mindre bra? Vad ska jag tänka på till nästa gång? 
 
Så kom ihåg det! :) 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0